- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (392 opinie)
- 2 Martwe dziki z Karwin miały ASF (320 opinii)
- 3 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (364 opinie)
- 4 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (151 opinii)
- 5 Kokosanka została pingwinem roku 2024 (29 opinii)
- 6 Fina: nieśmiała, ale chętnie dołączy do twojego stada (8 opinii)
Hodowla buldogów i spanieli zabroniona w Norwegii. Czy zakaz przyjdzie też do nas?
Nieco ponad tydzień temu, 31 stycznia 2022 r., sąd w Oslo ustanowił zakaz prowadzenia hodowli psów ras buldog angielski oraz cavalier king charles spaniel. Zdaniem sądu decyzja została podjęta ze względu na dobro zwierząt. Czy podobne zakazy dotrą także do Polski?
Rzeczywiście, ani buldogi, ani cavaliery nie należą do psów cechujących się dobrym zdrowiem. Buldog angielski to pies szczególnie narażony na poważne defekty i choroby związane z układem oddechowym, z kolei u cavalierów zbyt często występują problemy z sercem, oczami i stawami.
Sąd podparł swoją decyzję, powołując się na sekcję 25 dokumentu o nazwie Norwegian Animal Welfare Act, który mówi o tym, że hodowla zwierząt powinna być prowadzona tak, aby zapewnić zwierzętom prawidłowe funkcjonowanie i dobre zdrowie. Pełny tekst dokumentu w jęz. angielskim można przeczytać na norweskiej stronie rządowej.
Psy i koty też oddają krew. Tak działają banki krwi dla nich
Zmiana korzystna dla ras?
Przedstawiciel norweskiego związku kynologicznego, Kjetil Johansen, nie jest zadowolony z takiego obrotu sprawy. Stwierdził, że narzucenie zakazu hodowli buldogów i spanieli w Norwegii spowoduje, że miłośnicy ras zaczną kupować psy z niepewnych źródeł lub importować je z krajów, które mają bardziej liberalną politykę hodowli. Zdaniem Johansena przepis wprowadzony w Norwegii nie przyniesie nic dobrego wyżej wspomnianym rasom, ponieważ norwescy hodowcy, będący świadomi problemów zdrowotnych charakterystycznych dla ww. ras, podejmowali przemyślane działania mające na celu poprawę zdrowia hodowanych przez siebie psów. Podobnego zdania jest Tom Øystein Martinsen, przewodniczący zarządu norweskiego związku kynologicznego. W rozmowie z Belfast Live wyraził on obawę, że wysoki popyt na psy danych ras będzie wciąż zaspokajany, jednak nie przez odpowiedzialnych hodowców, a przez tzw. pseudohodowle.
Posiadanie psów ww. ras nie zostało zabronione, podobnie jak użycie ich do hodowli międzyrasowej. Co ciekawe, sąd w Norwegii stwierdził, że dobrą alternatywą może być krzyżowanie psów "zbanowanych" ras do mieszanek z przedstawicielami innych ras. Zaznaczono jednak, że również taki sposób hodowli musi odbywać się w sposób profesjonalny i przemyślany.
Rasy brachycefaliczne pod lupą
Nie tylko Norwegia podejmuje radykalne działania związane z ograniczaniem niekorzystnych dla zdrowia psów praktyk w hodowlach. Związek kynologiczny w Wielkiej Brytanii 1 grudnia 2021 r. wprowadził zmiany do wzorca rasy buldog francuski, w którym podkreśla teraz, że zbyt krótka kufa nie jest cechą pożądaną. Co więcej, na swojej stronie internetowej brytyjski Kennel Club publikuje przewodnik dla przyszłych właścicieli psów ras brachycefalicznych, tj. m.in. buldogów francuskich czy mopsów. Wskazuje w nim, że choć dla wielu osób przedstawiciele takich ras wyglądają uroczo, należy również wiedzieć, że są narażeni na wiele poważnych chorób.
Gdyński oddział Związku Kynologicznego w Polsce na razie nie chce wypowiadać się na temat tego, czy istnieje możliwość, aby w najbliższej przyszłości wprowadzono podobne obostrzenia w naszym kraju.
Opinie wybrane
-
2022-02-09 12:58
Przez ponad trzy lata w mieszkaniu pode mną żyła urocza parka z dwoma rasowym pieskami. (18)
Które to pieski, gdy zostawaly same w mieszkaniu, szczekaly lub wyły praktycznie non stop. Wszyscy wkoło mieli tego dość.
Do właścicieli piesków nic nie docieralo, żadne argumenty. Bo gdy oni byli w domu, pieski siedziały cicho.
W końcu zaprosiłem ich do siebie, bez piesków. I po godzinie słuchania tego wycia i szczekania zaczęli cośKtóre to pieski, gdy zostawaly same w mieszkaniu, szczekaly lub wyły praktycznie non stop. Wszyscy wkoło mieli tego dość.
Do właścicieli piesków nic nie docieralo, żadne argumenty. Bo gdy oni byli w domu, pieski siedziały cicho.
W końcu zaprosiłem ich do siebie, bez piesków. I po godzinie słuchania tego wycia i szczekania zaczęli coś rozumieć.
Kilka dni potem wyjechałem na dłuższy urlop. Gdy wróciłem, sąsiadów z pieskami już nie było. Pewnie umilaja życie komuś innemu.
Rasowy czy nie rasowy, obojętne. Ważne żeby nie był uciążliwy i żeby właściciele po nim sprzątali. Albo niech kupią sobie dom.- 89 18
-
2022-12-06 21:07
Ludziska
Uciążliwy gatunek na tej planecie to człowiek nie pies! Zaściankowe ograniczone myślenie pan ma
- 0 0
-
2022-02-11 13:17
a co mają zrobić z tym psem ? zabić ?, jak nie pasuje Ci wycie to się wyprowadź na wieś... a nie czekaj tam pewnie muczenie krów będzie przeszkadzało
- 0 2
-
2022-02-10 21:06
jak to pode ? co to jest pode ?
- 0 1
-
2022-02-09 15:22
(2)
Jak pod oknami wasze bombelki wydzieraja gęby całe dnie i wszyscy muszą tego wysłuchiwac to jest ok?
- 15 7
-
2022-02-10 08:08
Puścić Ryszarda Wagnera na cały regulator. Bombelki umilkną. Sprawdzone.
- 3 0
-
2022-02-09 16:32
A to mamy teraz grupy osobne
z pieskami i "bombelkami"? Ludzie nie powinni być zmuszani słuchać jednego ani drugiego
- 12 1
-
2022-02-09 14:25
w domach nie lepiej (1)
mam na przeciwko dwa ujadające duże niebiezpieczne psy, ujadają na wszystko co się rusza i co przejedzie
- 15 2
-
2022-02-10 08:08
Podrzucić kiełbase ze srodkiem uspokajającym. Tak robił mój znajomy i był spokój.
- 4 4
-
2022-02-09 13:26
(7)
Artykuł dotyczy zakazu hodowli zwierząt obciążonych wadami wrodzonymi, nie zakłócania spokoju. Wypowiedź nie na temat. I tak, rasa ma znaczenie, szczególnie dla samych psów, jeżeli cechy rasy utrudniają im życie i oddychanie.
- 16 6
-
2022-02-09 13:30
Ale przy okazji może choć kilku właścicieli psów w blokach coś zrozumie. (6)
Każda okazja jest dobra :)
- 18 2
-
2022-02-09 13:33
(5)
To może ja przy okazji zacznę pisać o globalnym ociepleniu, głodzie na świecie i pedofili w kościele? W końcu każda okazja jest dobra.
Pod danym tematem wypowiadamy się na ten własnie temat. Na tym polega dyskusja.- 7 16
-
2022-02-13 21:55
Odp
Już wiemy, że Twój też wyje całe dnie :)
- 0 0
-
2022-02-09 15:19
(3)
Tekst dotyczy posiadania psow i poprzedni komentarz takze. Pedofilia, z cala odraza do niej, co ma z tym wspolnego?
- 7 3
-
2022-02-09 16:58
(2)
A jak sie maja problemy sąsiada z tolerancja na psie szczekanie do zakazu hodowli kontrowersyjnych ras?
- 3 4
-
2022-02-10 14:10
(1)
kto miał szczekającego psa za ścianą ten wie, ajak nie kumasz czlowieku to zamilcz
- 1 0
-
2022-12-06 21:12
Ludzie
I vice wersa kto miał d**ila za sąsiada ten tez wie ! Wole szczekające psy niż głupie tępe pieprzenie d**ilystycznych ludzi , wrzaski niewychowanych bachorow takich osobników i jak takim jak wam wszystko przeszkadza to zbudujcie robię schrony i wypad
- 0 0
-
2022-02-09 13:20
W Holandii przez chodzi policja miejska i najpierw daje ostrzeżenie na drzwi (1)
Za drugim razem kara 50 EURO, potem kara rośnie logarytmicznie.
Kuzynka wzięła pieska ze sobą do Holandii ale szybko go odesłała do Polski do mamusi jak zaczęły przychodzić mandaty.
W Polsce kundel jeden z drugim może wyć ile zechce bo to "piesek" (akurat ona miała rodowego jamnika).
W Polsce obywatel płacący podatki jest nieważny, ważne są "pieski"...- 20 8
-
2022-02-09 15:18
Trudno powiedziec, ze te pieski sa wazne dla wlascicieli. Raczej niewazne. Jesli pies wyje w samotnosci to raczej nie ze szczescia.
- 10 3
-
2022-02-09 12:19
Problem tkwi gdzie indziej!!! (8)
Całkiem normalne rasy psów wyhodowane przed wiekami w takich czy innych zastosowaniach, miały się całkiem dobrze. Dopiero ostanie dekady selektywnej hodowli, mającej na celu przesadne uwypuklenie pewnych cech, doprowadziły do degeneracji tych ras. Zwierzęta są obarczone wadami genetycznymi, dodatkwo uwypuklenie pewnych cech wyglądu doprowadziło
Całkiem normalne rasy psów wyhodowane przed wiekami w takich czy innych zastosowaniach, miały się całkiem dobrze. Dopiero ostanie dekady selektywnej hodowli, mającej na celu przesadne uwypuklenie pewnych cech, doprowadziły do degeneracji tych ras. Zwierzęta są obarczone wadami genetycznymi, dodatkwo uwypuklenie pewnych cech wyglądu doprowadziło do takiej budowy ciała, która uniemożliwia psu normalne funkcjonowanie. Winni są sędziowie, którzy przez dekady promowali określone, nienaturalne cechy wyglądu. Teraz zbierają żniwo swojej bezmyślnej pracy. Gdyby te rasy doprowadzić do formy sprzed 100-200 lat, wszystko z tymi psiakami byłoby ok. I dotyczy to całej masy ras, a nie tylko buldogów i spanieli.
- 113 2
-
2022-02-09 15:32
100% racji
- 0 0
-
2022-02-09 14:11
Swieta prawda...
Juz moze nie do konca chodzi o bezmyslnosc ale o slepe patrzenie na peniadze. W tej chwili hodowla psow to tylko kasa kasa kasa. Moze i jestem hipokryta, bo sam mam buldoga, ale dokladnie sprawdzilem i hodowle i rodowody i pochodzenie rodzicow. Wiem ze ciezko do konca wszystko sprawdzic i dociec do prawdy, ale na szczescie po "szledzctwie"
Juz moze nie do konca chodzi o bezmyslnosc ale o slepe patrzenie na peniadze. W tej chwili hodowla psow to tylko kasa kasa kasa. Moze i jestem hipokryta, bo sam mam buldoga, ale dokladnie sprawdzilem i hodowle i rodowody i pochodzenie rodzicow. Wiem ze ciezko do konca wszystko sprawdzic i dociec do prawdy, ale na szczescie po "szledzctwie" zdecydowalem sie na zakup, i majac ponad rok nie ma najmniejszych problemow, nawet tych notorycznych. Problem wydaje mi sie bardziej tkwi w ludziach i traktowaniu psow jak samochodow, aby pokazac swoj "status spoleczny" i wyzszosc nad innymi... nowobogactwo.
- 1 1
-
2022-02-09 13:44
Zgadza się
Przykładem jest owczarek niemiecki, który przez swój "ścięty zad" często ma problemy z tylnimi nogami.
- 5 0
-
2022-02-09 13:41
Dokładnie, np. znaleźć rasowe owczarki niemieckie bez problemów ze stawami... Powodzenia.
- 8 0
-
2022-02-09 13:38
(3)
Nie, nie tkwi gdzie indziej. Tkwi w głupocie i pazerności ludzkiej, czyli tam gdzie źródło ma większość problemów. Przywracanie łagodniejszych wariantów tych ras jest tylko półśrodkiem, ponieważ one nigdy nie istniały w przyrodzie, powstały jako rodzaj mutacji podczas krzyżówek. Powinny więc być zabronione. W ogóle wszystkie rasy psów i kotów ( na
Nie, nie tkwi gdzie indziej. Tkwi w głupocie i pazerności ludzkiej, czyli tam gdzie źródło ma większość problemów. Przywracanie łagodniejszych wariantów tych ras jest tylko półśrodkiem, ponieważ one nigdy nie istniały w przyrodzie, powstały jako rodzaj mutacji podczas krzyżówek. Powinny więc być zabronione. W ogóle wszystkie rasy psów i kotów ( na początek) powinny być dogłębnie przeanalizowane pod kątem dobrostanu zwierząt, ich zdrowia i jakości życia i legalne powinny zostać tylko te, które spełniają kryteria dobrej jakości życia. Podkreślam, pod kątem dobrostanu zwierząt, nie ludzi! Bo ładne, bo śmieszne, bo słodkie, małe, duże, puchate, łyse, kolorowe. Zwierząt to nie obchodzi. One chcą po prostu dobrze życ, bez względu na wygląd.
- 11 4
-
2022-02-10 00:26
Porządek
Nawiążę do dobrostanu ludzi. I zakazać krzyżować rasy ludzkie...
- 0 0
-
2022-02-09 14:18
"one nigdy nie istniały w przyrodzie, powstały jako rodzaj mutacji podczas krzyżówek. Powinny więc być zabronione" (1)
ale to jest akurat kompletnie bez sensu. Selekcja jest ważna jeśli chce się uzyskać jakieś cechy użytkowe, a siłą rzeczy pewne cechy użytkowe mogą być czy są związane z wyglądem.
- 5 1
-
2022-02-09 16:59
Nie, jezeli w wyniku tego zwierzęta maja problemy zdrowotne.
- 7 0
-
2022-02-09 11:43
(11)
Mając wiele lat boksera , był pod stalą opieką lekarską .A dożył tylko 10 lat . A dziś gdy gmerają w genach te nowości są tak chorowite że nigdy bym nie chciał takiego psiaka !! rzeżenie z ich oskrzeli przeraża jak by się dusiły ,trzeba być masochistą by te buldożkowate sobie fundować !!!
- 79 7
-
2022-02-10 08:10
Chyba raczej sadystą
- 1 1
-
2022-02-09 14:38
(2)
"Mając wiele lat boksera , był pod stalą opieką lekarską ."
Jakie szczęście, że ja nie mam boksera i dzięki temu nie muszę być pod stałą opieką lekarską.- 4 5
-
2022-02-09 16:33
No właśnie
o kim jest to zdanie...? Gdzie tu podmiot?
- 2 0
-
2022-02-09 15:55
Twój weterynarz pewnie jest szczęśliwy.
- 3 0
-
2022-02-09 12:15
(3)
skoro oskrzela to ten buldog był rybą a nie psem ?!
- 1 35
-
2022-02-09 13:22
Czyli też jesteś rybą i to chyba gupikiem, ponieważ posiadasz oskrzela.
- 16 0
-
2022-02-09 13:01
Też masz oskrzela, mistrzu.
Zaś ryby mają skrzela.
- 23 0
-
2022-02-09 12:58
Jeśli dla Ciebie skrzela i oskrzela oznaczają to samo, to nawet nie pytam ile klas podstawówki udało Ci się ukończyć i ile lat Ci to zajęło.
- 44 0
-
2022-02-09 12:10
(2)
kto gmera w genach? dowody, nagrania zamiast pierd...nia.
- 4 29
-
2022-02-09 13:44
W genach gmera każdy kto prowadzi selektywną hodowlę, dobierając psy do rozrodu pod kątem pożądanych cech. W naturze dobór przebiega na zupełnie innych zasadach.
Nie trzeba dziabać pipetką pod mikroskopem w laboratorium, żeby mieszać w genach.- 16 0
-
2022-02-09 13:39
wystarczy przejrzeć zdjęcia obrazujące ewolucje ras. Widać gołym okiem
- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.