- 1 Jak nazwać małe kapibary? Trwa głosowanie (41 opinii)
- 2 Niewidomy Miluś szuka opiekuna (20 opinii)
- 3 Kacze rodziny w opałach. Uratowano je (11 opinii)
Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki"
- My i nasze zwierzęta nie zarazimy się od dzików, ale chodzi o to, by wirus ASF nie rozprzestrzeniał się w strefie do tej pory czystej. Wirus może być przenoszony na obuwiu albo na łapach zwierząt, kotów czy psów - tak zakaz wstępu do gdyńskich lasów argumentują urzędnicy. Decyzję wydał powiatowy lekarz weterynarii w Gdyni, tyle że oficjalnego rozporządzenia wojewody w tej sprawie jeszcze nie ma. W piątek rano pomorski wojewódzki lekarz weterynarii Piotr Zdralewicz zalecił, aby nie wchodzić do trójmiejskich lasów.
- Formalnie zakaz jeszcze nie obowiązuje
- Jaki jest powód decyzji o zakazie wejścia do lasów?
- ASF wywołuje skutki ekonomiczne
- Jakie będą informacje o zakazie?
- Co po złamaniu zakazu?
- Jaka sytuacja w Sopocie i Gdańsku?
Przypomnijmy:
- Po tym, gdy okazało się, że dziki, które znaleziono martwe w Gdyni miały ASF, zebrał się w mieście sztab kryzysowy.
- Z powodu wirusa zmarło już kilkanaście dzików i warchlaków.
- Powiatowy lekarz weterynarii w czwartek zdecydował o zakazie wstępu do lasów.
- Szczegóły mają być określone w specjalnym rozporządzeniu w Dzienniku Urzędowym Wojewody Pomorskiego.
Formalnie zakaz jeszcze nie obowiązuje
Tyle że mimo zapewnień w piątek nie zostało ono jeszcze opublikowane, więc formalnie zakaz wejścia do lasów nie obowiązuje, a to oznacza, że nie będzie za obecność w lesie żadnych konsekwencji.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że rozporządzenie po wejściu w życie ma obowiązywać przez miesiąc.
Urzędnicy i powiatowy lekarz weterynarii niezmiennie apelują jednak, by wstrzymać się z wejściem do lasu z powodu ASF.
- My i nasze zwierzęta nie zarazimy się od dzików, ale chodzi o to, by wirus ASF nie rozprzestrzeniał się w strefie do tej pory czystej, a więc w lasach - mówi Agata Grzegorczyk, rzecznik UM w Gdyni.
W piątek po zebraniu wojewódzkiego sztabu kryzysowego pomorski wojewódzki lekarz weterynarii Piotr Zdralewicz zalecił, aby nie wchodzić do trójmiejskich lasów.
Jaki jest powód decyzji o zakazie wejścia do lasów?
Jaki jest powód zakazu wstępu do lasów, skoro choroba nie jest groźna dla ludzi ani domowych zwierząt oprócz tych z rodziny świniowatych?
- Przecież można było ograniczyć chodzenie ze zwierzętami, czyli psami, ale zakazywanie spacerów to chyba nie jest dobry pomysł, zwłaszcza że zbliża się dobra pogoda - komentuje wielu z naszych czytelników.
Służby weterynaryjne twierdzą, że zarazki mogą się przenosić także na butach.
- Wirus ASF jest odporny na czynniki środowiskowe. Jako że w jednym ognisku na Karwinach stwierdziliśmy tyle przypadków zainfekowania, oznacza to, że stężenie w mieście może być duże. Przeniesienie zarazka na butach albo łapach psów jest bardzo prawdopodobne. Zakaz został wprowadzony, by zabezpieczyć dziki żyjące w lesie przed wirusem - przekazywał w czwartek Piotr Jeliński, zastępca powiatowego lekarza weterynarii w Gdyni.
Dziki na filmach
ASF wywołuje skutki ekonomiczne
Dodaje, że epidemia wirusa ASF może skutkować problemami ekonomicznymi w skali regionu, a nawet kraju. Dla Gdyni dysponującej portem morskim ograniczenia eksportu żywności mogą mieć negatywne skutki finansowe.
- Trzeba liczyć się z tym, że niektóre państwa, do których eksportujemy, mogą nałożyć zakaz importu mięsa wieprzowego przez Trójmiasto - wskazuje.
W najgorszym scenariuszu wirus mógłby roznieść się poza granice Gdyni i zdziesiątkować zwierzęta trzody chlewnej w gospodarstwach rolnych w okolicznych gminach, z którymi Gdynia sąsiaduje.
Jakie będą informacje o zakazie?
Na wejściach do lasu mają stanąć w kolejnych dniach specjalne tablice informujące o zakazie.
Większego wzmożenia z powodu wydania rozporządzenia nie ma wśród gdyńskich policjantów. W popołudniowej rozmowie przekazywali, że na razie nie otrzymali dyspozycji dotyczących uruchomienia dodatkowych patrolów związanych z pojawieniem się ASF w Gdyni.
Co po złamaniu zakazu?
W przypadku kontroli policjanci nie wystawiają mandatu, ponieważ zakaz nie podlega pod Kodeks wykroczeń. Sprawa jest kierowana do powiatowego lekarza weterynarii, który może nałożyć grzywnę na spacerowicza w wysokości kilkuset złotych, w skrajnych przypadkach nawet wyższą. Podobnie sprawa ma się w przypadku straży miejskiej lub leśników.
Jaka sytuacja w Sopocie i Gdańsku?
Podobne zebranie sztabu kryzysowego odbyło się w piątek w Sopocie, który sąsiaduje poprzez las z ogniskiem ASF na Karwinach. Na razie żadne decyzje dotyczące sopockich lasów nie zapadły.
- Jeśli będą kolejne kroki, to będą one podejmowane w poniedziałek - słyszymy w sopockim magistracie.
W Gdańsku nie odnotowano żadnego potwierdzonego przypadku wystąpienia u dzików wirusa ASF.
Urzędnicy na razie ograniczyli się do działań prewencyjnych.
Zdechły warchlak na Wielkim Kacku (32 opinie)
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-04-26 20:25
Dziki nie przestrzegają zakazu (21)
Dziki mogą krążyć z lasu na osiedle i z osiedla do lasu. Te zakazy uderzają w mieszkańców i moim zdaniem nic nie dadzą. Latami olewano problem dzików w mieście, teraz będą zwalać winę, że ktoś poszedł na spacer. Ciekawe też czy te zakazy i kary są tak samo legalne jak te poprzednie sprzed kilku lat - potem w sądach bywało różnie.
- 851 36
-
2024-04-27 15:30
Na problemy - zakaz wejścia do lasu
Dziki można było chronić , jako gatunek, odstrzeliwując wszystkie sztuki, które weszły do miasta, stołowały się na śmietnikach. I tak strachliwe dziki w lesie żyły normalnie, miały małe przychówki i były chude. A te miejskie, wbrew naturze, lochy zaczęły mieć mioty dwa razy do roku a przeżywalność zaczęła wynosić kilkadziesiąt procent zamiast
Dziki można było chronić , jako gatunek, odstrzeliwując wszystkie sztuki, które weszły do miasta, stołowały się na śmietnikach. I tak strachliwe dziki w lesie żyły normalnie, miały małe przychówki i były chude. A te miejskie, wbrew naturze, lochy zaczęły mieć mioty dwa razy do roku a przeżywalność zaczęła wynosić kilkadziesiąt procent zamiast kilku. Teraz jest ich wszędzie tyle, robią regularne patrole po dzielnicach i kolejnych lasach, że ASF rozejdzie się błyskawiczne i przyroda sama rozwiąże problem. Tyle że wahadło przejdzie w drugą stronę i przez kilka lat zobaczyć dzika to będzie sukces i wielka sensacja. I padną te miejskie i te z głębi lasu. I jeszcze gospodarka dostanie potężnym rykoszetem. Dziwi mnie rozwiązywanie wszystkich problemów zakazem wejścia do lasu.
- 34 2
-
2024-04-27 10:07
Popieram tę opinię (2)
- 17 1
-
2024-04-27 22:47
Zakaz jest dla łysych małp, nie dla dzików. (1)
Proszę czytać ze zrozumieniem.
- 1 8
-
2024-04-28 14:16
Ale dzików nie ma w lesie
Są w mieście.
- 4 1
-
2024-04-27 07:32
(1)
Mam drogę na przystanek przez las
więc będę chodził nie zamówie sobie helikoptera.- 39 2
-
2024-04-27 22:49
Mandaty do 1000zł.
- 0 9
-
2024-04-27 02:19
i**otokracja- otruli dziki na karwinach potem dobili pałkami- ok ale po co bredzą o ASF? (2)
Dziki powinny być wybite 10 km od trójmiasta, bo mnożą się jak króliki ale szanowni leśnicy apeluję do was róbcie to po cichu bez zdjęć, komunikatów, sztucznej histeri, zakazom wstępu itp. Obywatele rozumieją i nie mają do was pretensji tylko nie kłamcie. Bo ja się boję atmosfery kłamstwa i manipulacji w tej sprawie.
- 31 15
-
2024-04-28 10:29
A nie walili do tych dzików przyopadkiem
z bomb termobarycznych, tak jak w Smoleńsku?
- 2 4
-
2024-04-27 11:47
Jest nadworny klaun
Teraz zrób fikołka żebyśmy się mogli bardziej pośmiać i trzymaj się z dala od lasu
- 5 10
-
2024-04-26 23:32
Jak był covid to wszyscy raptem chcieli po lasach chodzić (2)
Rozumiem że teraz też ludzie masowo rusza chodzić po lesie? Bo masoni zakazali
- 7 47
-
2024-04-27 00:12
Pewnie że będą chodzić (1)
bo majówka się zbliża i jak najbardziej mają do tego prawo. Dziki włażą na nasz naturalny teren (do miast) więc my mamy prawo wchodzić na ich naturalny teren.
- 42 5
-
2024-04-27 06:59
No ale bambiki niw będziecie nad dziczkami płakać?
Przecież niektórzy by oddali dziczkom swój lokal. Nie ma chodźcie do lasu, macie plażę i mieszkania
- 19 3
-
2024-04-26 21:59
Dziki (4)
Odstrzał dzikiej zwierzyny. Wprowadzić Rozporządzenie.
- 59 7
-
2024-04-27 11:10
Józef trochę pokory
- 5 9
-
2024-04-26 22:08
Zjeżdżaj, trolu głupi. (2)
- 3 45
-
2024-04-27 07:06
Bambiczku mam nadzieję że posłusznie będziesz się trzymał z daleka od lasów aż ci pozwolą znowu wchodzić
Żeby dziczkom się nic nie stało
- 27 2
-
2024-04-27 05:02
do szkoly dziecko
- 9 0
-
2024-04-26 21:46
może problem dzików się sam rozwiąze
- 22 0
-
2024-04-26 21:22
Przecież mozesz przyjść z lasu
rozumiesz..na podeszwach butów które ściągniesz w przedpokoju będzie wirus ASF...
Ale Swinka morska padnie z powodu twoich śmierdzacych skarpetek bo na ASF tak jak ty i twoj pies też jest odporna!- 4 29
-
2024-04-26 21:01
Ja bez maseczki do lasu nie wchodzę (1)
- 29 4
-
2024-04-27 13:38
Bez tej twojej skórzanej maseczki zapinanej na zamek błyskawiczny?
- 4 1
-
2024-04-26 20:08
Aha (9)
A dziki biegające po mieście to nic nie przenoszą tak. Będą teraz odławiane czy dalej będą łazić gdzie chcą. Brak reakcji władz na 'dziki' problem obrócił się teraz przeciwko nam wszystkim.
- 659 23
-
2024-04-27 11:38
Wystrzelać
Wszystkie dziki.
- 22 2
-
2024-04-27 07:08
I dobrze,mam nadzieję że w końcu dziki przyniosą chorobę przx która będą chorować ludzie (2)
A jeszcze lepiej jakby dodatkowo zarażały się i zdychał psy i koty tych nawiedzonych bambików
- 10 20
-
2024-04-28 00:05
Spadaj
- 0 0
-
2024-04-27 15:43
Przecież potencjalnie mogą być nosicielami tasiemca
- 2 0
-
2024-04-27 00:33
(1)
Odlawiane i co dalej? Problem zostanie przeniesiony na okoliczne gminy? Tylko odstrzal jest realnym rozwiazaniem problemu
- 33 3
-
2024-04-27 10:32
Nie rozumiem takich pytań . Odpowiedź jest prosta a rozwiązanie przy tym korzystne . Zrobić legalne polowania a pozyskane mięso po przebadaniu oddać np : na przetworzenie na wędliny , konserwy i przekazać organizacjom charytatywnym , wspomóc ogrody zoologiczne które przeznaczają krociowe kwoty na wyżywienie drapieżników . Tylko trochę pomyślunku i dobrych chęci .
- 14 1
-
2024-04-26 20:28
Ha ha ha
I dobrze tak dziwakom, ściągajcie więcej dzików do miasta, dokarmiajcie i se teraz tu z nimi siedźcie xD
- 41 3
-
2024-04-26 20:24
Ale pic na wode.A dziki kiedy w maskach beda chadzaly?
- 27 6
-
2024-04-26 20:17
Michał ¥¥¥
Ma Pan racje.Po co były takie ingerencję w życie dzików.Dziki żyją swoim życiem a ludzie zaczęli ingerować w nie swój gatunek.Teraz płacz .Rozumiem aby dzik komuś cos robił komuś zagrażał.Z dzika świni sie nie zrobi.
To tak samo jak pies z kotem .Mozna żyć w zgodzie ale koty z psami sie nie zadają.- 11 25
-
2024-04-26 20:07
Michał ¥¥¥ (13)
Dziki do lasu nie wrócą bo w mieście maja łatwe papu.Czy ktoś z was wróciły na pustynię gdyby zaznał życia w oazie ? Pisałem o tym dawno aby dostrzegli dziki.
Teraz jest ASF i płacz .- 352 17
-
2024-04-28 22:47
Święta racja
- 0 0
-
2024-04-28 11:12
Habaha ale glupoty
Piszesz i**otyzmy. ASF jest od dawna w Polsce i jest wymówka na wszystko i straszakiem. Pomyśl jak to możliwe że kilka dzików umiera w tym samym momencie? Kompletna bzdura. Poza tym jak się normalnie zachowujesz i nie podchodzisz jak d**ile którzy muszą mieć zdjęcia z 1 metra, to dZiki nie atakują ludzi. Mieszkam w Gdyni ponad pół wieku i nigdy nic się nie stało, a lochy z małymi na wiosnę były zawsze częstym widokiem
- 2 2
-
2024-04-28 08:16
Jaki asf? Zmień dilera!
- 3 0
-
2024-04-28 07:46
Do michał
Powiedział co wiedział idź powiedz im to
- 1 0
-
2024-04-28 06:46
Zmienili problem na inny (1)
I nie ma problemu z dzikami tylko asf
I nabrali wszystkich- 3 0
-
2024-04-28 08:17
Stare metody się sprawdzają najlepiej!
- 0 0
-
2024-04-26 20:27
ups (6)
Jak będą pustki w lesie przez ten miesiąc, to pojawią się wilki... i dopiero wtedy zrobi się problem...
- 10 13
-
2024-04-28 11:14
Głupota nie boli
Jamie wilki? Raz że myśliwi wytrzebuli populację wilka dzięki takim głupim pomysłom jak te dotyczące dzików. ASF jest w całej Polsce, ale przecież nikt nie robi badań. Poza tym pomyśl - kilka dzików pada jednocześnie w tym samym czasie. Jaki ASF ? Zostały otrute i tyle
- 0 1
-
2024-04-26 20:36
Michał¥¥¥ (4)
Jeżeli pojawi sie problem z wilkami to tylko dlatego ,ze ludzie żyjący w mydlanej bańce zaczęli ingerować w zdrową naturę.Każdy chce jeść Wiki tez .
- 13 18
-
2024-04-27 19:34
(3)
wilki to nie problem tylko
rozwiązanie- 1 0
-
2024-04-27 23:44
(2)
Od kiedy rozwiązanie? Krzyżują się już z niektórymi psami, powoli jest ich za dużo, za niedługo też przystosują się do ludzi i tylko czekać aż będą podchodzić pod domy. Zrywać psy ze smyczy i polować... Wszystkie gatunki mają prawo bytu, ale w równowadze, jeśli jest ich za dużo to należy daną populację zredukować...
- 0 3
-
2024-04-28 11:17
Za dużo?
Jeszcze nie czytałam takich piardow że wilków jest za dużo, bo właśnie zostały przez tych sadystów zabijających zwierzęta i niszczących równowagę w przyrodzie. Człowiek wycina lasy żeby postawić nowe osiedla co = włączeniu zwierzętom do domu. Ogarnij się to ludzie, zamiast wybijać to co się nie podoba
- 0 0
-
2024-04-28 08:18
Zacznij od siebie dla przykładu!
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.